984 nap
984 nap, vagyis körülbelül két év kilenc hónapjuk van a tervezőknek arra, hogy elkészítsék a keleti elkerülő első szakaszának kiviteli és engedélyezési terveit. A munkát a Vonalvezető Mérnöki és Gazdaságfejlesztő Kft. nyerte el a közbeszerzési eljáráson, miután tavaly júliusban a kormány döntött a Pápát keletről elkerülő út első szakaszának megépítéséről és forrást biztosított az előkészítő munkákra.
A keleti elkerülő megépítésének igénye már több mint egy évtizede megfogant, erre az önkormányzat egy pályázati támogatással a tanulmányterveket el is készíttethette. Dr, Kovács Zoltán országgyűlési képviselő erről úgy fogalmazott, a nyugati elkerülő megépítése után már felvetődött, hogy a keleti nyomvonal megépítése is szükséges, azóta pedig jelentősen megnövekedett a gépjárműforgalom a Bakony belső területei irányából. A hivatásforgalom, a vásárlói szokások, a középfokú intézményekbe való eljutás mind-mind egyre több jármű megjelenését eredményezte a városban. A nyugati elkerülő megépítésével jelentős forgalmat sikerült leválasztani az Erkel utcáról, azonban a Gyimóti út és a Somlai út problémáit ez nem oldotta meg, ma is jelentős teherforgalom halad ezeken az utakon. A keleti elkerülő ezt a forgalmat tartaná távol a várostól – erősítette meg dr. Áldozó Tamás polgármester is.
A 83-as főút 2 x 2 sávos, Pápát Győrrel összekötő szakaszának és a reptéri bekötőútnak a megépítésével kézzel fogható közelségbe került a keleti elkerülő megvalósítása, hiszen ennek az útnak az egyik végpontja a Vaszari úton megépített körforgalom. Dr. Kovács Zoltán ezért is kereste meg Lázár János minisztert, hogy megkezdjék az új út tervezését. A kormány közel egy évvel ezelőtt döntött a beruházás előkészítéséről és biztosított forrást a tervezésre.
-A keleti elkerülő három ütemben épülhet meg, az elsőben a reptéri körforgalomtól a Gyimóti útig, a második ütemben a Teveli útig, a végső cél pedig az, hogy az elkerülő valahol a döbröntei leágazónál érje el a 83-ast – magyarázta az országgyűlési képviselő.
A tervezési munka most az első szakaszról szól, vagyis a Vaszari út és a Gyimóti út közötti összeköttetésről, mely igen nagy segítséget jelentene a Gyimóti út és a Somlai út tehermentesítésében – véli a polgármester.
A tervezési folyamat hosszú és számos szempontot vesz figyelembe. A szakemberek feladata a 3,5 kilométeres új útszakasz terveinek kidolgozása, ami a Vaszari úti körforgalom és a (Gyimóti út) között halad majd 2×1 sávos kialakítással és várhatóan a nyugati elkerülőhöz hasonló teherbírással. A pálya keresztezni fogja 13. számú vasútvonalat és megterveznek egy 0,7 km hosszú összekötő utat is a Téglagyári út irányába.
A tervező cég és az Építési és Közlekedési Minisztérium első lépésként egy találkozót szervezett a helyi érintettekkel, hogy megismerjék azokat a tervezést befolyásoló tényezőket, melyeket a beavatkozási terület kapcsán figyelembe kell venniük. A pápai Városházán tartott tervindító egyeztetésen részt vettek az önkormányzatot képviselő vezetők és szakemberek, valamint a Magyar Közút, a Bázisreptér, a MÁV képviselői. A tanácskozás célja az volt, hogy megismerjék az érintettek tervezési területre vonatkozó koncepcióit, melyeket a lehetséges nyomvonalak kialakításánál figyelembe kell venni.
-A tervezők célja, hogy az érintettek jövőbeni fejlesztési elképzeléseit ne keresztül húzza, hanem támogassa az új út – tudtuk meg a polgármestertől az egyeztetés után.
A városvezető elmondta, ők azt kérték, hogy az elkerülő út ne legyen rászorítva a városra, tehát ne közvetlenül a mostani lakott terület mellett haladjon, a bázisrepülőtér a kifutópálya meghosszabbításának terveire emlékeztetett, a MÁV képviselői pedig a területen futó vasúti pálya sorsáról tájékoztatták a tervezőket. Ezen túl a meglévő természeti környezetet és a mezőgazdasági területek megközelíthetőségét is meg kell tartani, tehát a tervezéskor ezeket is figyelembe kell venniük a szakembereknek.
-A város számára elsősorban az a fontos, hogy a keleti elkerülő legyen összeköttetésben a Téglagyári úttal, középtávon pedig a Gróf úttal – közölte a polgármester. Az önkormányzat ugyanis azt tervezi, hogy a Téglagyári út lesz a város új bevezető útja, hiszen itt kevesebb lakóingatlan található, mint a Vaszari úton és szélesebb a rendelkezésre álló hely. Erre egyébként tudatosan készült a város már az elmúlt években, ezt igazolja a Téglagyári út-Győri út-Várkert út csomópontjában megépült körforgalom.
A tervindító egyeztetésen a Vonalvezető szakemberei már néhány lehetséges nyomvonalat is bemutattak, ezek még nem konkrét tervek, csupán néhány lehetőséget vázoltak fel, amiket a tanácskozáson megismert szempontok alapján módosítanak.
A tervezők egyébként elsőként egy döntéselőkészítő tanulmányt készítenek, amit novemberben kell benyújtaniuk. Dr. Áldozó Tamás emlékeztetett, a tervek elkészítéséhez számos engedély beszerzése is szükséges, ezeknél pedig kötött hatósági határidők kapcsolódnak, így a közel hároméves tervezési időszak reális és indokolt. Az új út megépítését végző kivitelező kiválasztása majd az elkészült tervek birtokában indulhat meg.