A lakástulajdonosok harmada tervez felújítani idén

A lakástulajdonosok majdnem harmada már idén tervez munkálatokat. Többségük megtakarításból fedezné a felmerülő költségeket, míg minden ötödik felújító pénzintézeti hitellel egészítené ki forrásait – ez derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.
Az MTI-nek küldött kutatás szerint 10-ből 6 magyar szerint most éri meg belevágni a lakásfelújításba, mert úgy vélik, később magasabb költségekkel kellene számolniuk. Aki hitelt venne fel, az jellemzően 2-3 millió forintos személyi kölcsönben gondolkodik, és sokan érdeklődnek az állami otthonfelújítási támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes hitellehetőségek iránt is.
A kutatás szerint a tervezett átalakítások 66 százaléka családi házakat érint, és a felújítást tervezőknek csak negyede gondolkodik kizárólag egyetlen teendőben. Túlnyomó többségük listáján átlagosan 4 tétel sorakozik: a legtöbben festést, tapétázást szeretnének, a felújítást tervezők mintegy harmada a konyhát és a fürdőszobát tenné szebbé, negyedük pedig a burkolatok cseréjét, külső felújítást vagy nyílászárók cseréjét tervezi.
A lakásfelújítást tervezők fele 1 millió forint alatti kiadással számol, másik felük azonban jóval nagyobb összeggel kalkulál a munkálatokra, az átlag költséget 2,5 millió forintra becsülik. Ez ugyan 700 ezer forinttal több, mint amennyit 2022-ben szántak rá, de reálértéken kisebb a tervezett költségvetés.
A közlemény szerint jelentősen befolyásolja a felújítási terveket a Vidéki Otthonfelújítási Program, amely az 5 ezer lakosúnál kisebb településeken élőket célozza meg: ahol elérhető az állami támogatás, nagyobb arányban terveznek beruházásokat. A SZÉP-kártyát érintő idei szabálymódosítás, amely lehetővé teszi bizonyos felújítással kapcsolatos termékek megvásárlását az egyenleg terhére, szintén jelentős érdeklődést generált.
A SZÉP-kártyával rendelkező felújítók közel fele tervezi, hogy kihasználja a lehetőséget. Emellett az állampapírból származó kamatokat is sokan fordítanák lakásfelújításra, az állampapírral rendelkező felújítók egyharmada legalább részben ebből finanszírozná a kiadásokat.
A kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti legalább 500 fős mintán online, évi négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.
Forrás: MTI
Illusztráció: : Vesna Ihor Storyblocks