Elindult az országos program Pápán is
A nemzeti emlékezetpedagógiai program célja, hogy minden gyermek legalább egyszer jusson el iskolai szervezésben egy nemzeti vagy történelmi emlékhelyre. Az országban összesen 85 emlékhelyet tartanak nyilván, Pápán ilyen az Ótemplom és a Pápai Református Kollégium. Ezek közül a Nemzeti Örökség Intézet 47 intézményt kért fel,köztük a pápait, hogy részese legyen az országos pedagógiai programnak. A projekt most szeptemberben indult, az első csoportok már részt is vettek az interaktív foglalkozásokon.
Sokan talán észre sem veszik a Pannonia Reformata Múzeum bejáratánál álló oszlopot, mely jelzi, hogy történelmi emlékhelyről van szó. Az emlékezetpedagógiai program a 7. évfolyamtól a 11. évfolyamig országosan 70-80 ezer tanulót érint, mintegy 3000 , s 47 nemzeti emlékhely vesz részt benne, köztük a pápai. A cél, hogy a tanulók iskolai szervezésben ingyenesen jussanak el ezekre a helyekre. Óriási lehetőség ez a diákoknak és az intézményeknek is – mondta Halászné Kapcsándi Szilvia múzeumvezető, gyűjteményi igazgatóhelyettes.
– Ezeket a történelmi vagy éppen nemzeti emlékhelyeket felkeresve a diákok, szakítva a frontális oktatással, sokkal inkább élményelemek útján tapasztalják meg a hely szellemét, a hely szellemében rejlő közösségek erejét. Itt nálunk pontosan egy olyan történelmi emlékhelyen vagyunk, ahol ötszáz évet tudunk lassan most már felölelni, és a reformáció, az ellenreformáció korát, illetve a türelmi rendelet idejét tudjuk bemutatni.
A pápai református emlékezetpedagógiai program három részből áll. Az első állomás az Ótemplom, a foglalkozás itt az 1531-es alapítástól a türelmi rendeletig öleli fel a történelmet. A második etap az interaktív pápai séta, melynek során a legfontosabb református emlékhelyeket keresik fel a csoportok. Végül kincskereső játékkal ér véget a program a gyűjteményi könyvtárban.
– Maga a városi séta is több száz évet felölel, hiszen a séta során meglátogattuk azokat a helyszíneket, ahol a Pápai Református Kollégium működött, kezdve a Ruszek-köznél, ahol a legkorábbi időszakban tanultak a diákok, utána átmentünk a Petőfi utcába, az Ókollégium épületéhez, és onnan érkeztünk ide, a jelenlegi épülethez. Tehát egy igazi történelmi séta volt, több száz évet felölelő séta – mondta Schilde René könyvtárvezető.
Pápán az első látogatók voltak ebben a programban a Tatai Református Gimnázium tizenegyedikes diákjai. – Én már vártam azt, hogy idejöjjünk, mert nekem itt született a nagypapám, és mi jártunk már itt kiskorunkban az unokatestvérekkel, valamint hallottunk egy előzetes előadást osztályfőnöki órán, az Ótemplomról is, meg képeket a kiállításról, és kíváncsi voltam, hogy élőben is olyan izgalmas és újszerű tud-e lenni, mint a képeken. Nekem nagyon tetszett az, hogy tényleg interaktív – mondta Szabó Emese.
A három órás három részből álló pápai program elnyerte a látogatók tetszését. – Azt gondolom, hogy nagyon jól, szakmailag jól előkészített programon vehettünk részt, volt nyomkeresés, keresztrejtvény, kincsvadászat. Megpróbálták tényleg közelebb hozni a fiatal korosztályhoz azokat az értékeket, amiket itt érdemes megnézni, és ahogy láttam a fiatalokat, ők is tudtak kapcsolódni az itteni helyekhez – vélekedett Geiszelhardt Zsófia, a Tatai Református Gimnázium igazgatóhelyettese, aki elkísérte a csoportot.
A komplex programot a Dunántúli Református Egyházkerület tudományos gyűjteményeinek munkatársai a Történelemoktatók Szövetségével közösen dolgozták ki.