Energiatudatos iskola a Türr
Az immár hatodik alkalommal meghirdetett Energiatudatos Iskolákért Pályázaton Energiatudatos Iskola címet nyert el a Türr István Gimnázium. Ezt a címet azok az oktatási intézmények kaphatják, akik szemléletformálási, mentorálási tevékenységükkel és példamutatással segítik a diákok fenntarthatósági tárgyú nevelését. Az elismerést Vargáné Hári Rita igazgatóhelyettes vette át a Parlamentben.
Az iskolák közül azok nyerhették el az Energiatudatos iskola 2023 címet, melyeknél az elmúlt 5 évben az éves energiafogyasztás mennyisége alátámasztotta, hogy valóban tudatosan bánnak az energiával és az energiával való takarékoskodás a programjaikban is jelen van. Nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretek átadására tanóráikon és az iskolai élet minden területén. A Türrben például rendszeres az őszi papírgyűjtés, elemgyűjtés, szelektív hulladékgyűjtés.
A kritériumok közt szerepelt tudatos fogyasztás népszerűsítése és az egészséges életmódot támogató programok, valamint a kerékpár, mint alternatív közlekedési eszköz népszerűsítése, mondta el Vargáné Hári Rita igazgatóhelyettes.
A címhez vállalások is tartoznak. A kerékpározás, mint alternatív közlekedési eszköz népszerűsítése és egészségfejlesztés céljából bringás foglalkozást indítanak az 5-6. évfolyamos diákok számára. Az elméleti és gyakorlati foglalkozások tervezett témái: kerékpárok felszerelése, karbantartása, közlekedési szabályok, közlekedésben való részvétel gyakorlása a város kisebb forgalmat bonyolító utcáin, kerékpárútjain. A foglalkozásokat évi 3 rövidtávú túra egészíti ki.
A tankerület fenntartásában működő ökoiskolák között „Mi így védjük a környezetünket” címmel, meghatározott témához kapcsolódva, „minikonferencia” jellegű találkozót szerveznek. A csapatok bemutatják a fenntarthatóság területén végzett munkát, melyet szakemberekből álló zsűri értékel. A zsűritagok nem csak értékelnek, hanem előadást is tartanak a megjelölt témában. A rendezvény időpontját témahéthez, vagy jeles naphoz kapcsolódóan tervezzük.
A 11. évfolyamon komplex természettudományt tanulnak azok a diákok, akik nem választanak természettudományos tárgyat fakultációs tantárgyként. A tantárgy célja kifejezetten nem a lexikális ismeretek további gyarapítása, hanem a projektalapú oktatáson keresztül a komplex látásmód kialakítása. A tantárgy szerepét a fenntarthatóságra nevelésben hangsúlyossá kívánjuk tenni, főként az iskolai programok szervezését és lebonyolítását illetően, ezáltal építünk a kortárs közösség motiváló erejére.