Grafitnesz a Refiben

Grafitnesz címmel nyílt meg Masszi Ferenc festő, grafikus, művésztanár kiállítása a református gimnázium dísztermében. Masszi Ferenc festményei és grafikái az ábrázoló és az elvont kifejezés határán járnak, megállásra késztetnek, elgondolkodtatnak. A több évtizedes alkotói tevékenység válogatástárlatát Ferenczi Alpár főigazgató nyitotta meg.
– Egyszerre beszél a grafitról, a művészetről és a fitneszről, vagyis a szellemi kondícióról, amelyet a művészet tart karban bennünk – utalt Ferenczi Alpár főigazgató megnyitó beszédében a tárlat címére, a Grafitneszre, ami Parti Nagy Lajos 2003-ban megjelent kötetének címe. Ehhez készített illusztrációkat Masszi Ferenc. Emellett a kiállítás gondolatébresztő alkotásain megelevenednek haikuk, szép magyar versek és észnovellák is. Masszi Ferenc vallja, hogy az alkotás lényege számára nem a befejezett műről szól, szereti plasztikus elemekkel, szokatlan megoldásokkal színesíteni munkáját, egyensúlyozva a figuratív és absztrakt ábrázolás határán.
– Az egész alkotás absztrakt tulajdonképpen, merthogy síkon dolgozom és térbeli dolgokat próbálok valahogy átfordítani. Igazából az a ritmus, meg rendszer, ami itt a képen kiépül, az eleve absztrakció. Na most, hogy én adok olyan engedményt, hogy van rajta két kéz vagy egy alak, az ezen a lényegen mit sem változtat – hangsúlyozta az alkotó.
Ferenczi Alpár főigazgató magával ragadó megnyitó beszédében végigvezette a jelenlevőket a tárlaton, és kitért arra is, hogy Masszi Ferenc a refis képzőművészetisek művésztanára is egyben. – Napi munkája során diákokat vezet rá arra, hogy a vonal nem csupán kontúr legyen, hanem gondolat. Így ez a kiállítás nem csak művek bemutatása, hanem pedagógiai gesztus is. Élő bizonyítéka annak, hogy a művészet nem elméleti tantárgy, hanem lélegző gyakorlat – fogalmazott az igazgató.
-Masszi Ferenc hisz a technikák vegyítésében, s elengedhetetlennek tartja az érdeklődést és a nyitottságot, ezt az oktatásban is szem előtt tartja, buzdítja a növendékeket, hogy keressenek új, izgalmas módszereket, eszközöket, így alakítva ki saját képi világukat.