Külföldön dolgozol? Íme néhány jótanács a NAV-tól!
Sokan hibásan vagy hiányosan nyújtják be külföldi jövedelemigazolási kérelmüket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz, ezért ők csak később juthatnak hozzá a várt dokumentumhoz.
Az év első felében sok külföldön – jellemzően Ausztriában, Németországban – dolgozó magyar keresi fel a NAV Győr-Moson-Sopron vármegyei ügyfélszolgálatait, hogy igazolást kérjen a külföldi hatóság nyomtatványán a Magyarországon szerzett jövedelmeikről.
Az ügyintézéshez a külföldi adóhatóság nyomtatványa és egy kérelem szükséges, amely elérhető a NAV honlapján, a „Nyomtatványok” menüpontban. A külföldi nyomtatványt az igénylőnek kell beszereznie. A kérelmet egy, míg a külföldi dokumentumot két (németországi esetén három) példányban kell kitölteni és aláírni, írja közleményében az adóhatóság.
A tapasztalatok szerint sokan szeretnék e-mailben vagy e-Papíron kezdeményezni az ügyintézést, azonban a szkennelt vagy a fotózott dokumentum erre nem alkalmas az eredeti aláírás hiánya miatt, amit természetesen pótolni kell. Gyakran előfordul az is, hogy nem írják alá, esetleg eltérő évet jelölnek a kérelmen és a külföldi dokumentumon, nem csatolnak mellé kérelmet, vagy csak kérelmet küldenek külföldi irat nélkül, illetve csak egy eredeti példányt küldenek a külföldi nyomtatványból.
Akinek volt adóköteles jövedelme Magyarországon, annak csak azután adható ki az igazolás, ha a NAV által készített adóbevallási tervezetet – szükség esetén módosítás, kiegészítés után – már elfogadta, vagy önállóan benyújtotta személyijövedelemadó-bevallását.
Akinek nem volt Magyarországon adóköteles jövedelme, annak elegendő erről a NAV külföldi jövedelemigazoláshoz ajánlott kérelem nyomtatványán nyilatkoznia, nem kell nulla adattartalmú szja-bevallást benyújtani.
Külföldi jövedelemigazolás postai úton vagy személyesen a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatain kérhető.
Illusztráció: pixabay.com