Nagy zökkenők a légi járatoknál
A légi közlekedés nem a legsimábban tér vissza a járvány előtti állapotához. Ennek oka, hogy egyre gyakoribbak a káoszok.
Ha repülős utazást terveztünk sok kérdés merül fel ilyenkor, hogy mégis miként biztosíthatjuk be magunkat ilyen helyzetre. Az utasbiztosítások általában tartalmaznak valamilyen kompenzációt, ami például kárpótolja az utast hat órát meghaladó késés vagy törlés esetén. Ennek összege óránként néhány ezer forint, mindösszesen pedig jellemzően 100-150 ezer forint.
Ha a reptérre érve azzal szembesülünk, hogy törölték a járatunkat, nem sokat tehetünk. Először meg kell várni, hogy mit intéz és milyen információt ad a légitársaság. Átteszi az utast egy másik járatra vagy intéz esetleg szállást. Ha ez érvénysül, akkor nincs gondunk vagy egyéb feladatunk. Néhány órát persze biztosan el kell tölteni a terminálban, mire kiderül, hogy hol lesz, ahol meghúzhatjuk magunkat. Van azonban rosszab helyzet is, amikor mindent magunknak kell intézni. Ez akkor fordulhat elő, ha a légitársaság nem tudja az összes utast feltenni a következő járatra – hiszen azon eleve vannak már utasok -, és mentesítő járat sem áll rendelkezésre. Mentesítő járatot küldeni nem kötelező, akár más légitársaság is biztosíthat ilyet. Ha nincs gép, akkor sajnos nincs mit tenni.
Ha mindent magunknak kell intézni, akkor számolni kell új repjeggyel vagy alternatív hazajutással. Busz-, esetleg vonatjeggyel, amilyen hamar csak lehet. Ezek a jegyek a legdrágábbak, nem ritka, hogy több száz eurót kell kiadnunk rá, hogy hazajussunk.Tovább, ha nem aznap, csak másnap indul a gép, szállást is intézni kell. Érdemes gondolni az ételre vagy italra is – írja a bank360.hu.
Ezek az összeget könnyedén meghaladhatja a biztosítási összeget. Figyelembe kell venni, hogy ez utólag jár, tehát a költséget mindenképpen előre, az utasnak magának kell fizetnie. A járattörlési biztosítás nem tartalmaz olyan elemet, ami az ügyintézést megkönnyíthetné. A légitársaság köteles megtéríteni az utas költségeit az ésszerűség határain belül, de ez is utólagos térítés. A légitársaság akkor köteles kártérítést fizetni, ha a törlés neki felróható okok miatt következett be. Nem tartozik ide a mostanában Európában gyakori reptérkáosz, a más kiszolgáló cégek, reptéri dolgozók, légi irányítók sztrájkja, rossz időjárás, madárraj.
Nem jár semmilyen kártalanítás azért, mert az utas lemaradt valamiről – akár a kiutazás, akár a hazautazás hiúsult meg. Tehát nem számít, hogy lemaradt egy koncertről, munkáról vagy akár a saját esküvőjéről, erre nem fizet sem repülő biztosítás, sem légitársaság. Más biztosítások, illetve kiegészítő biztosítások viszont kiterjedhetnek ilyen esetekre is, tehát aki például ilyen helyzetekre is be akarja biztosítani magát, az megteheti, ha szétnéz az ajánlatok között. Létezik önállóan és az utasbiztosításokba építve sztornó- vagy más néven útlemondási biztosítás is. Ez jellemzően akkor fizet, ha az utazás valamilyen váratlan, előre nem látható esemény miatt hiúsul meg, vagy a már megkezdett utat ilyen okból meg kell szakítani.