Nem akármilyen programokkal készül a repülőgépmúzeum
Szombaton tartja a repülőtér éjszakáját a ferihegyi Aeropark. Különleges repülőtéri járművekkel, oldtimerekkel, szabadtéri mozival, pályaválasztási foglalkozásokkal és természetesen éjszakai reptérlátogatással várják az érdeklődőket.
Az este egyik fő látványossága az idén 66 éves Il-14-es utasszállító 1.900 lóerős motorjának beindítása lesz. A bemutató 18.00 és 20.00 órakor kezdődik. Emellett a látogatók több alkalommal testközelből nézhetik meg, hogyan üzemel egy kisméretű sugárhajtómű, valamint a repülőmúzeum szakemberei működésbe hozzák a legendás "kukacbombázó" Kamov 26-os helikopter motorját is, közölték a szervezők.
Idén pilótaiskolák is kitelepülnek a repülőmúzeumba, ahol a szakavatott oktatók bemutatják, milyen út vezet a vitorlázó repülőgépektől a mai nagy utasszállítók pilótafülkéjéig, és beszámolnak arról is, milyen karrier vár azokra, akik ezt a hivatást választják. Külön standon fogadja a vendégeket a Hungarocontrol, ahol a légiforgalmi irányítás kulisszatitkaiba avatják be a látogatókat. A mai modern repülőgépek javítása és ápolása iránt érdeklődők pedig az Aeroplex of Central Europe ferihegyi hangáraiba is bepillanthatnak.
A különleges repülőtéri járművek mellett óriási hómarókat, hótolókat és két jégtelenítő járművet is láthatnak a résztvevők, de megmutatják azt is, hogyan történik a hideg, csapadékos téli hajnalokon az utasszállítók alapos jégtelenítése felszállás előtt.
Este életre kelnek a történelmi repülőgépek pilótafülkéi, sok évtizedes műszereket és rádiókat helyeznek üzembe a múzeum dolgozói. A fedélzeten aktív és nyugállományú pilóták, légiutas-kísérők, műszakiak mesélnek arról, hogyan fejlődött a légiközlekedési iparág az elmúlt évtizedekben.
Az érdeklődők találkozhatnak Szüle Zsolt kapitánnyal, aki a világ egyik legnagyobb repülőgépén dolgozik, Hajdu Gergellyel, aki az egyik legmodernebb utasszállítót vezeti, Józsa Dórával, aki szinte egész pályafutását a felhők felett töltötte stewardessként, Leposa Attila kapitánnyal, aki a Malév történetének egyik legérdekesebb kényszerleszállását hajtotta végre egy Tu-134-essel, és Horváth Sándor kapitánnyal, akinek a mai napig a legkedveltebb típusa a Magyarországon 50 évvel ezelőtt megjelent Tu-154-es.
Mindemellett folyamatosan zajlanak a tematikus séták, gurulnak a repülőtéri oldtimer autók, ki lehet próbálni a múzeum repülőgép-szimulátorait, este pedig szabadtéri moziteremmé alakul a park egy része, ahol a legendás Airport-sorozat két epizódját is műsorra tűzik.
Illusztráció: Pixabay