Személyes adatokat küldhet autója, olyan cégeknek amikre nem is gondolna
A mai autók az okostelefonokhoz hasonlóan, az internethez kapcsolódó alkalmazásokkal hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek össze, amelyek egy része erősen személyes jellegű.
A legtöbb sofőrnek fogalma sincs arról , hogy milyen adatokat továbbítanak a járművei, nem beszélve arról, hogy pontosan ki gyűjti, elemzi és kivel osztja meg ezeket az adatokat.
A Kanadai Automotive Industries Association által a sofőrök körében a közelmúltban végzett felmérés szerint a válaszadók mindössze 28 százaléka volt tisztában azzal, hogy milyen típusú adatokat állított elő járműve, és ugyanennyi mondta azt, hogy tisztában van azzal, hogy ki férhet hozzá ezekhez az adatokhoz.
Üdvözöljük az összekapcsolt járműadatok világában, amely több tucat vállalkozásból álló ökoszisztéma, amelynek létezéséről eddig nem is sejtett.
A Markup.org 37 olyan vállalatot azonosított , amelyek a gyorsan növekvő összekapcsolt járműadat-ipar részét képezik.Az ilyen adatokból pénzt akarnak szerezni olyan környezetben, amelynek értékesítésére vagy felhasználására kevés szabályozás vonatkozik.
Míg ezek közül a vállalatok közül sokan hangsúlyozzák, hogy összesített vagy anonimizált adatokat használnak, a hely- és mozgásadatok egyedi természete növeli a felhasználói adatvédelem megsértésének lehetőségét.
Mindazonáltal folyik a verseny annak érdekében, hogy hatalmas mennyiségű adatokat gyűjtsenek a vezetőkről, hogy ezzel az információval táplálják a növekvő piacot.
Adatküldés indul
Az alábbiakban egy tipikus adatáramlási forgatókönyv látható egy gyárilag telepített mobil kapcsolattal rendelkező jármű esetében.
Amint a sofőr beül az autóba, érzékelők tucatjai bocsátanak ki adatokat, amelyek az autó számítógépére áramlanak:
- a vezető ajtó ki van nyitva;
- utas ül a vezetőülésben;
- a kabin belső hőmérséklete 30° C;
- a napfénytető nyitva van;
- a gyújtás gomb meg van nyomva;
- egy utazás indult erről a helyről.
Ezeket az adatpontokat az autó számítógépei dolgozzák fel, és mobil rádión továbbítják vissza az autógyártó szervereire.
Az utazás során további információk gyűlnek össze: a jármű elhelyezkedése és sebessége, be van-e fékezve, melyik dal szól a szórakoztató rendszeren, be van kapcsolva a fényszóró vagy alacsony az olajszint.
Az adatok ezután megkezdik saját útjukat az autó gyártójától a „járműadat-központok”-ként ismert cégek felé, majd a kapcsolódó járműadat-piacon keresztül más cégekhez is eljutnak. Ilyenek a navigációs és járműben található információs és szórakoztató, a biztosítótársaságok, a távközlési szolgáltatók, valamint a telematikai szolgáltatók
E vállalatok közül sok hangsúlyozza azokat a lépéseket, amelyeket a járművezetők adatainak védelme érdekében tesz. Ezek a védelem általában két formában jelentkezik: a járművezetői adatok anonimizálása vagy összesítése, valamint a beleegyezés egyértelmű ellenőrzése.
A mozgási és helyadatok érzékeny természete miatt azonban nagy a kockázata a felhasználói adatvédelem megsértésének.
Risto Vahtra vezérigazgató és alapító szerint a High Mobility egy járműadat-központ, amely „adatkapcsolatokat tesz lehetővé az autók és a szolgáltatások között, a felhasználó beleegyezésével.
A vállalat 57 adatpont-kategóriát sorol fel az adat katalógusában elérhető tételek között, beleértve az „Utazások”, „Ülések”, „Sofőr fáradtsága” és „Szívritmus” kategóriákat.
Az API-dokumentációja 660 különböző adatpontot ír le , bár nem mindegyik adatpontot használja minden OEM.
Bennett Cyphers, az Electronic Frontier Foundation személyzeti technológusa és mérnökei megerősítették ezt az aggodalmat, mondván, hogy a járművezetőknek pontosan tudniuk kell, hogy milyen adatokhoz adnak engedélyt, és hogyan fogják azokat felhasználni.
„Ha úgy döntött, hogy megosztja a helyadatokat, hogy hozzáférjen egy navigációs programhoz az autója képernyőjén, akkor a helyadatokat csak a szolgáltatás nyújtása céljából szabad felhasználni. Nem adhatsz beleegyezést egy olyan dologhoz, amit akarsz, majd az autógyártó cég azt valami másra használja, például eladja egy adatközvetítőnek.”