Tájékoztató a 2025. március 2-i időközi önkormányzati képviselő-választással kapcsolatos tudnivalókról

I.
szavazás menete, érvényes szavazat
A 2025. március 2-i időközi önkormányzati képviselő-választáson Pápa város 3. számú egyéni választókerületében, a 7., 8. és 9. szavazókörben adhatják le szavazataikat azon érintett választópolgárok, akiket a szavazóköri névjegyzékbe vételről a Nemzeti Választási Iroda 2025. január 10. napjáig a lakcímükre postai úton megküldött értesítő útján tájékoztatott.
A szavazóköri névjegyzékben szereplő választópolgár személyesen a szavazóhelyiségben 2025. március 2-án (vasárnap) 6.00 órától 19.00 óráig adhatja le szavazatát. Szavazásra az a választópolgár jogosult, aki a kinyomtatott szavazóköri névjegyzéken szerepel, továbbá a szavazatszámláló bizottság előtt személyazonosságát és a lakcímét vagy a személyi azonosítóját érvényes okmányokkal igazolni tudja. Erre alkalmas a személyazonosító igazolvány, az ideiglenes személyazonosító igazolvány, az útlevél, a kártya formátumú vezetői engedély, továbbá a lakcímkártya.
Ha a szavazásnak nincs akadálya, a szavazatszámláló bizottság a választópolgár részére átadja a szavazólapot, melyet jelenlétében bal felső sarkában szavazóköri bélyegzőlenyomattal lát el, valamint – a választópolgár kérésére – átadja a szavazólap elhelyezésére szolgáló borítékot. A választópolgár a névjegyzéken az aláírásával igazolja, hogy átvette a szavazólapot.
A szavazólap kitöltésére szavazófülke áll a választópolgár rendelkezésére. A szavazólapok kitöltésének ideje alatt csak a szavazó választópolgár tartózkodhat a szavazófülkében. Az a választópolgár, aki nem tud olvasni, illetve akit testi fogyatékossága vagy egyéb ok akadályoz a szavazásban, általa választott segítő – ennek hiányában a szavazatszámláló bizottság két tagja együttes – segítségét igénybe veheti.
Miután a választópolgár kitöltötte a szavazólapot, – olyan módon, hogy szavazata ne legyen megismerhető – az urnába dobja.
Ha a választópolgár a szavazólap urnába helyezése előtt jelzi, hogy a szavazólap kitöltését elrontotta, a rontott szavazólapot a szavazatszámláló bizottság bevonja, és helyette egy alkalommal új szavazólapot ad ki.
Érvényesen szavazni a hivatalos szavazólapon szereplő valamely jelölt neve melletti körbe tollal írt, egymást metsző két vonallal lehet.
II.
Átjelentkezéssel történő szavazás
Az időközi helyi önkormányzati képviselők választása során az a személy, aki az időközi önkormányzati választáson a lakóhelye szerinti szavazókör névjegyzékében szerepel, valamint lakóhelye és tartózkodási helye ugyanazon választókerületben van, kérheti, hogy lakóhelyén vagy tartózkodási helyén szavazhasson.
Az átjelentkezéshez kérelmet kell benyújtani. A kérelem elektronikus úton – elektronikus azonosítással – a valasztas.hu vagy a www.magyarorszag.hu oldalon nyújtható be. Személyesen vagy kézbesítési meghatalmazott útján a Helyi Választási Irodában.
Az átjelentkezési kérelemnek legkésőbb 2025. február 26-án 16.00 óráig meg kell érkeznie a választási irodához. A kérelem legkésőbb 2025. február 28-án 10.00 óráig visszavonható.
III.
Mozgóurna igénylés
Az a választópolgár, aki egészségi állapota vagy fogyatékossága, illetve fogva tartása miatt nem tud elmenni a szavazóhelyiségbe szavazni, mozgóurnát kérhet.
A mozgóurna iránti kérelemnek tartalmaznia kell a mozgóurna igénylésének okát: egészségi állapot, fogyatékosság, fogva tartás. A törvény kizárólag a felsorolt esetekben engedi meg a mozgóurna igénybevételét, más indokokra tekintettel (pl. munkahelyi elfoglaltság) nem kérhető mozgóurna.
A mozgóurna iránti kérelem benyújtására az alábbi módokon és határidőben van lehetőség:
- a Nemzeti Választási Irodához
aa) elektronikus azonosítással elektronikus úton 2025. február 28-án 10.00 óráig,
ab) elektronikus azonosítás nélkül elektronikus úton 2025. február 26-án 16.00 óráig,
- a helyi választási irodához
ba) elektronikus azonosítással elektronikus úton 2025. február 28-án 10.00 órát követően 2025. március 2-án 12.00 óráig,
bb) levélben 2025. február 26-ig,
bc) személyesen vagy kézbesítési meghatalmazott útján 2025. február 28-án 10.00 óráig,
- az illetékes szavazatszámláló bizottsághoz kézbesítési meghatalmazott útján vagy meghatalmazással nem rendelkező személy általi kézbesítésével 2025. március 2-án legkésőbb 12.00 óráig nyújthatja be.
A mozgóurna iránti kérelem legkésőbb 2025. február 28-án 10.00 óráig vonható vissza.
Az átjelentkezéshez és a mozgóurna igényléshez szükséges kérelmekkel kapcsolatos nyomtatványok megtalálhatók a www.valasztas.hu oldalon, de igényelhetőek a Helyi Választási Irodában is.
Választással kapcsolatos további tájékoztatás a Pápai Polgármesteri Hivatalban működő Helyi Választási Irodában (8500 Pápa, Fő u. 5. I. emelet 22-24. irodák, telefonszám: 89/515-060, 515-006, 515-011, 515-016) kérhető.
Pápa, 2025. február 13.
Dr. Nagy Krisztina
jegyző, HVI vezető