Küldj üzenetet

Amennyiben kérdése lenne hozzánk, küldje el nekünk!

Vagy keress információt oldalunkon:

Követés:
PÁPA - KÖZÉLET

„Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH kiadványa

Pintér-Papp Eszter | 2024.09.19.

Már a gyermekek is aktívan használják a közösségi platformokat, azonban nem minden esetben tudják reálisan felmérni az ott rájuk leselkedő veszélyeket. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra, ezért több kiadványt is megjelentettek az idei évben. Gyermeknapon jelent meg a Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából című, fiataloknak szóló kiadvány, a nyár folyamán pedig a szülőket megszólító Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról című tájékoztató füzet. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.

Az NMHH a kiadványról szóló tájékoztatóban a következőket írja:

„A 13–16 éves korosztály számára nem ismeretlenek a közösségi platformok, többségük azokat aktívan használja a mindennapjaik során. A kiadvány hat fejezetben tárgyalja a közösségi média szempontjából legrelevánsabb témákat, amelyben az NMHH által, az említett korosztály körében végzett legfrissebb felmérés eredményeit is felhasználták. A brossúra többek között foglalkozik a közösségi oldalak marketingtevékenységének jellemzőivel, hiszen a gyermekek 47 százaléka vásárolt már meg valamilyen terméket a rendszeresen felugró hirdetések hatására, csaknem negyedük pedig kizárólag amiatt, mert egy számukra kedves influenszer ajánlotta azt. Az influenszerjelenség nemcsak a vásárlási szokások alakulásának szempontjából lényeges, hanem a fiatalok mentális egészségmegőrzésére is hatással lehet. Az online közösségi oldalakon látott tartalmak ugyanis – többek között – az alakuló énképet is befolyásolhatják: a felmérés válaszadóinak 35 százaléka érezte már kevésbé szépnek, 18 százalékuk pedig kevésbé boldognak magát a közösségi médiában látott tartalmaknak köszönhetően. A kiadvány továbbá a digitális lét veszélyeivel is foglalkozik, különös tekintettel az adatvédelmi hiányosságokból eredő kockázatokra, mely téma relevanciáját tovább erősítette az a kutatási eredmény is, hogy a válaszadók majdnem háromnegyedét, 71 százalékát jelölték már be ismerősnek idegenek az online platformokon.”

A fiatalok tudatos közösségi médiahasználatát támogató kiadványokhoz hamarosan óravázlatok és iskolai segédanyagok is érkeznek, amelyek segítik majd azok iskolai felhasználását is – például osztályfőnöki órák keretében.

A kiadványok az NMHH weboldalán megtalálhatók.

Az alábbi videóban dr. Varga Árpád, az NMHH gyermekvédelmi elemző munkatársa beszél:





Keresés tartalmaink között

Kérjük adja meg a keresett kifejezés az alábbi mezőben: