A „Mezőben” is készülnek a tanévkezdésre
Már csak néhány nap és újra becsengetnek az iskolákban. Az intézményekben már a tanévnyitókra készülnek, a diákok pedig még az utolsó szünidei napok nyugalmát élvezik. Fehér Zsófiával, a Kisalföldi ASzC Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium igazgatóhelyettesével a hamarosan búcsúzó nyári időszakról és az új tanévről beszélgettünk.
– Sokan azt gondolják, hogy az iskolákban egész nyárra megáll az élet, azonban a nyár is sok teendőt tartogat az oktatási intézményekben, különösen Önöknél, ahol például a tangazdaságban nyáron is bőven akad tennivaló. Elmondaná, hogy mi minden történt az elmúlt tanév lezárása óta a Mezőben?
– Iskolánkban a nyári gyakorlat június 20-án kezdődött. Az esetek kisebb részében külső gyakorlati munkahelyeken, tanulószerződéssel, illetve szakképzési munkaszerződéssel voltak a diákok, de voltak olyan szakmai gyakorlatok is, amelyek az iskola tanüzemeiben, tankerjében, valamint az iskola területén, tanári felügyelet és irányítás mellett zajlottak. Iskolánk pék-cukrász, mezőgazdasági gépész és állattenyésztő, valamint lovász tanulói belső gyakorlatokon teljesítették a kötelező összefüggő nyári gyakorlatukat.
A pék-cukrász tanulók nyári gyakorlata a tervek szerint, mindenféle akadály nélkül lezajlott. A tanulók 99 százaléka teljesítette a nyári gyakorlatát, az elkészült termékek megfeleltek az elvárásoknak. A különböző termékek receptúráját füzetükbe leírták, megtanulták, majd oktatójuk segítségével el is készítették. Vezetői kérésre a termékekről és a munkafolyamatokról fotók készültek, szerverre feltöltöttük, így mindenki számára könnyen elérhetővé váltak. A gyakorlat egybeesett a nyári szünetben tartandó szakmakóstoló táborral, így ezen is részt tudtak venni a tanulóink.
A mezőgazdasági gépész tanulóink megtanulták, hogy mi a Monge-féle vetületi ábrázolás lényege. Elsajátították a géprajzi jelöléseket, megtanulták a standardok szerepét. A tangazdaságban részt vettek a betakarítási munkálatokban, erőgépeket javítottak, elvégezték az időszerű karbantartási feladatokat is. A tanulók előkészítették, beállították a mezőgazdaságban alkalmazott erő- és munkagépeket, önjáró betakarítógépeket, mezőgazdasági rakodógépeket. A nyári gyakorlat keretein belül feladataik között szerepelt még az üzemzavarok elhárítása és a gépek nagyjavításában történő közreműködés is.
Az állattenyésztők részt vettek a tangazdasági munkákban, állatokat takarmányoztak, gondoztak, részt vettek a növénytermesztési, gépészeti munkálatokban is. A fóliasátrakban megöntözték a palántákat, gyomirtást végeztek és minden aktuális feladatot elláttak. A gyakorlat nemcsak terepen, hanem tanteremben is zajlott, ahol az egyes állatfajok csontjait csontösszeköttetéseit és testtájait is gyakorolták.
A lovász tanulóink istállót takarítottak, lovakat ápoltak, kantároztak, nyergeltek, takarmányokat tároltak be. Etették, itatták, gondozták az állatokat, ha volt egy kis idejük, akkor lovagoltak is – szinte minden nap. Részt vettek a versenyekre való felkészítő munkában, gondoskodtak lovak a szakszerű ellátásáról.
Fontos nyári programunk volt a július 4. és 8. között megrendezett Szakmakóstoló hét, melyet a Nemzeti Agrárgazdasági kamarával együttműködve valósítottunk meg 20, pályaválasztás előtt álló diák részvételével.
– Néhány nap és kezdődik az új tanév. Hány diák kezdi meg az iskolát Önöknél és vannak esetleg új szakmák?
– A 2022/2023-as tanévben iskolánkba összesen 117 fő nyert felvételt. A mezőgazdaság és erdészet ágazatra összesen 86 diákot vettünk fel, közülük 53 fő a technikusi évfolyamokon és 33 fő a szakiskolai évfolyamokon folytatja tanulmányait.
Az élelmiszeripari ágazatra összesen 31 tanuló nyert felvételt, közülük 11 fő a technikusi évfolyamra, 20 fő pedig a szakiskolai évfolyamokon tanul a továbbiakban. Jó hír, hogy új szakmát is indít iskolánk, a sütő és cukrászipari technikus képzést. Az itt elsajátított szakmai tudás birtokában, a tanulók kepések lesznek sütő- és cukrászipari üzemekben az élelmiszer nyersanyagainak minőségi és mennyiségi átvételét, vizsgálatát, feldolgozását, tárolását és csomagolását elvégezni, illetve felügyelni ezeket a tevékenységeket. Munkájuk során különböző kenyérféléket, péksüteményeket, finom pékárukat, uzsonna-, kikészített és teasüteményeket állítanak elő, továbbá, fagylaltokat, parfékat, pohárkrémeket, bonbonokat készítenek, egyszerű és különleges díszítőműveleteket végeznek. Ezeken kívül feladataik közé tartozik a termelés szervezése, irányítása, a technológiák pontos, minőségi elvárásoknak megfelelő megvalósítása. Közreműködnek a minőségbiztosítási rendszerek kialakításában, működtetésében, valamint a termékfejlesztésben is.
– A nyár során nagyon fontos feladat a tankönyvek fogadása. Ez nagy mennyiségű tankönyvet és óriási munkát jelent az intézmények számára. Nagyságrendileg mennyi tankönyv érkezett, illetve rendben megérkeztek-e a tankönyvek Önökhöz?
– Augusztus 1-jén megérkeztek iskolánkba a tankönyvek, 3.400 darab könyv, 3.640.581 forint értékben. A tankönyvek átvételénél, számolásánál közreműködött Radványiné Brunner Magdolna tankönyvfelelős, Gál Imre igazgató, Szalóky-Katóné László Mária könyvtáros oktató és az iskola technikai dolgozói is. A tankönyvek átvétele után megkezdődött a feldolgozásuk, könyvtári állományba vételük. Közismereti és szakmai tankönyvek állnak majd a tanulók rendelkezésére, de munkafüzeteket és munkatankönyveket is rendeltünk a tartós tankönyvek mellett. A válogatásban, pakolásban, pecsételésben 3 diák is segített az iskolai közösségi szolgálat keretében: Pálfi Regina a 10/A, Jordanits Zalán a 11/A és Erős Vivien a 13/É osztályból. Iskolánkban 394 diákot várnak majd a könyvek szeptemberben, hiszen az idén nem lesz augusztus végén tankönyvosztás nálunk, minden osztály szeptemberben kapja meg a tankönyveket.
– Az új tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletből már tudjuk, hogy mikor kezdődik és mikor ér véget a tanév, illetve azt is, hogy mikor lesznek a szünetek – ha átlagosan alakul a tanév. Az elmúlt évek tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy előre nem látott eseményekre is fel kell készülnünk. Készülnek ilyen rendkívüli eseményekre, mondjuk újabb online oktatási periódusokra?
– Jelenleg nem készülünk online oktatásra, de már az első hetekben meg kell beszélni a diákokkal, hogy amennyiben át kell térni ezekre a különleges módszerekre, akkor azt hogyan teszi meg az iskola. Nem számítunk arra, hogy akár több hónapos kiesés lehet, de ha mégis, akkor az eddig alkalmazott technikákkal és módszerekkel át lehet hidalni az esetleges rövidebb olyan időszakokat, amikor át kell térni digitális munkarendre. Azt azonban el kell mondanom, hogy még a legjobb online módszerekkel megvalósuló digitális munkarend vagy digitális oktatás sem lehet olyan eredményes, mint a hagyományos jelenléti, kontakt formában történő oktatás. Bár középiskolai évfolyamokon az elméleti oktatás azért jól és hatékonyan működtethető online formában, de a gyakorlati oktatás sajnos nagy gondot jelent számunkra.