Érdemes alternatív iskolába íratnom a gyerekem, ha kicsit “problémás”?
Közeleg az ősz, és sok szülő számára nagy dilemma az iskolaválasztás, még akkor is, ha "átlagos" a gyerekük. De mi van akkor, ha valakinek még papírja is van arról, hogy csemetéje speciális nevelési igényű?
Hova írassam be a gyereket?
Akinek most búcsúzott csak a gyermeke az óvodától, komoly dilemmát és hosszú gondolkodást okozhatott, hogy vajon melyik iskolába írassa be. De az sem ritka, hogy valaki évközben vált, esetleg már magasabb évfolyamon keresnek új helyet. Ennek általában munkahelyváltás, költözés az oka, de az is szempont lehet, ha valamiért a gyerek nem találja meg a helyét a választott intézményben.
Milyen iskolába írassam a gyereket?
A gyerekek sokfélék, és megvannak a korosztályukra jellemző problémáik, vívódásaik. Még egy teljesen átlagos gyermeket is kikezdhet a közösség, akadhatnak tanulási nehézségei, ha épp valami bántja a lelkét, vagy csak a pedagógussal nem találja a közös hangot. Ha pedig a gyermekünk SNI-s (speciális nevelési igényű), ADHD-s, esetleg az autizmus spektrumon helyezkedik el, vagy szimplán nagyon visszahúzódó, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy egy hagyományos, állami iskolában nem fog tudni kibontakozni, vagy nem tudnak rá kellő és megfelelő figyelmet szánni.
Az alternatív iskolák közül kiemelkedően ismertek a Waldorf iskolák, melyek nagy múltra és hagyományokra tekintenek vissza. Ezek mellett nevesek a Montessori intézmények, de manapság számos, egyedi tantervvel, “branddel” találkozhatunk. Vidéken hódítanak az ökoiskolák, ahol nagy hangsúlyt kap a zöld nevelés, a környezettudatosság és a természet védelme, illetve több művészeti fókuszú alternatív iskola is van, ahol a különböző alkotásos tevékenységek, a képzőművészet, a tánc, népi játékok kerülnek előtérbe.
Más fajta pedagógiai módszerek
Ezekben az iskolákban is nagyjából ugyanazok az arányok, mint az állami iskolákban, a hangsúly inkább azon van, hogy ezekben az alternatív sulikban eltérő, más és akár több fajta pedagógia módszer van jelen egyszerre, így tényleg a gyerekek személyiségéhez alakíthatják a tanulás, a nevelés, a fejlődés tempóját és a jellemzőit. Ha valaki meg tudja tenni (mivel ezek szinte kizárólag anyagi hozzájárulást igénylő iskolák), és szeretné, ha gyermeke nyitottabb, elfogadóbb szellemben nevelkedjen, több egyéni odafigyelést kapjon, akkor kétségtelenül érdemes ilyen iskolát választani – függetlenül attól, hogy van-e nehézsége a gyermeknek vagy sem.
Érdemes kipróbálni
A legtöbb alternatív iskolában lehetőség van hospitálásra, próbanapra, érdemes ilyenen részt venni gyermekünkkel, illetve beszélgessünk az intézményvezetővel, hogy mit kínál az ő modelljük, miben más, miben több, mint a hagyományos iskolák. Mert ha a gyermekünket jó helyen tudhatjuk, ahol szeretetben tanul és növekszik, ahol tudjuk, hogy remekül érzi magát napközben és számos tevékenységet kipróbálhat, akkor mi is sokkal hatékonyabban és nyugodtabban tölthetjük munkaidőnket.