HATTÓL NYOLCIG: Három óriásplakát Ebbing határában
Mildred Hayes gyászoló anya: tinédzser lányát megerőszakolták és megölték, a tettes nem került elő, a rendőrség lezárta a nyomozást. De ennyi igazságtalanság és reménytelenség nem maradhat megtorlatlanul, így Mildred kibérel három hirdetőtáblát a város határában és hadat üzen: elsősorban a rendőrségnek, de ha kell, az egész városnak. Ebbingben pedig nem kell a szomszédba menni rendőri túlkapásért vagy épp rasszizmusért, így az ingerszegény kisvárosból pillanatok alatt csatatér lesz. Aztán – éppen és nem véletlenül félidőben – történik valami, ami mindent megváltoztat…
Amit sürgősen le kell szögezni: végtelenül nyomasztó alaphelyzete ellenére a Három óriásplakát Ebbing határában nem egy szomorú film. Sőt, groteszk humorával, és baltával faragott vidéki bunkóit filozofálgatásra késztető fordulataival olyan hangulatot teremt, amiben néha muszáj elnevetned magad – még azzal a gombóccal a torkodban is. Közben egy pillanatra sem engedi, hogy elfordítsd az arcod a legszörnyűbb tragédiáról, amit egy anya átélhet: Frances McDormand (A nomádok földje, Fargo) érzékeny alakítása a belépőjegy ebbe a személyes pokolba, amiért el is hozta a Legjobb női főszereplő Oscar-díját. Olyan ő, mint egy természeti erő: nyers, kiszámíthatatlan és nem válogat, kap belőle szimpla járókelőtől az egyházig mindenki.
Hogy ebből a fékevesztett hadjáratból végül egy szívet – nagyon sajátosan – melengető, emberi történet kerekedik, azért korunk legnagyobb humanista rendező-drámaírója felel. Martin McDonagh színházban kezdett, sikereit jól mutatja, hogy színpadi munkáit hosszú évek óta tartják műsoron itthon is. Az élmény összetéveszthetetlen: csontvelőig hatoló, kizsigerelő, majd groteszk humorban oldódó tragédia, amit vagy együtt dolgozunk fel, vagy sehogy. Egyben kicsit mankó is a hétköznapokhoz: nem hazudik egyszerű megfejtéseket lehetetlen helyzetekre, de megmutatja azt, ami összeköt minket, ami ugyanaz bennünk. Ez minden alkalommal megrendítő élmény, főleg, amikor igazságra vagy bosszúra szomjazunk. Ilyenkor egy hátára fordult bogáron segíteni sem csak egy mozdulat, hanem jelkép: az emberé, aki bármit megtehet, és a bármiből ezt választja.
2022. február 7-én, hétfőn 18 órakor a Jókai Mór Művelődési Központ színháztermében
Cseh Péter