Kerékpározzunk biztonságosan!
A tavaszi napsütéses időben egyre több kerékpárossal találkozhatunk az utakon. Arról, hogy a kerékpárosoknak milyen fontosabb közlekedési szabályokra kell odafigyelniük és városunkban mi jellemző a kerékpáros közlekedésre, Derczó Zoltán címzetes rendőr főhadnaggyal, a Pápai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának megbízott vezetőjével beszélgettünk.
Elsőként, mivel egyre népszerűbbek az elektromos hajtású kerékpárok, azt szerettük volna tisztázni, hogy mely járművek azok, amelyek már nem tartoznak a kerékpár kategóriába.
– A KRESZ világosan meghatározza a kerékpár fogalmát. Eszerint a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt és ezt legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható, erre alkalmas ülésen, emellett a kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas eszköz is elhelyezhető – mondta el a címzetes főhadnagy. Tehát nem tartozik a kerékpárok közé az a jármű, amelyen nincs pedál és kizárólag elektromos hajtással közlekedik, vagy belsőégésű robbanómotor működteti. Emellett a 300 watt teljesítményt meghaladó motorteljesítményű jármű, vagy az a kétkerekű jármű, melynek a tervezési sebessége a 25 km/h-t meghaladja, illetve azok a járművek, amelyeken külön gázkarral adagolható a teljesítmény, szintén nem minősülnek kerékpárnak. Az imént felsorolt esetekben már vezetői engedély szükséges, bukósisakot kell viselni a kétkerekűek használata során és kötelező felelősségbiztosítást kell kötni a járműre. Derczó Zoltán felhívta a figyelmet arra is, hogy ezekkel a kerékpárnak nem minősülő járművekkel elkövethető az ittas vezetés bűncselekménye is – erre egyébként a közelmúltban is volt példa.
S, hogy mi a helyzet a város kerékpáros közlekedésével? Erre az osztályvezető a következőket mondta: – Itt a jó idő, egyre többen kerékpároznak – bár azt vettük észre, az elszánt kerékpárosok télen is bicajoztak. Azt szomorúan tapasztaltam, hogy kevesen viselnek láthatósági mellényt. Bár a mellény csak lakott területen kívül, korlátozott látási viszonyok között és éjszaka kötelező, de lakott területen belül is ajánlott. Emellett a kerékpárok kivilágításával is gyakran akad probléma.
Derczó Zoltánt arra kértük, nézzünk körül néhány, a kerékpáros közlekedés szempontjából fontos területen a városban.
Többen félreértelmezik a szabályozást és úgy gondolják, hogy a kerékpárosok bármelyik egyirányú utcába behajthatnak forgalommal szemben is. Ez azonban nem így van, hangsúlyozta az osztályvezető. A kerékpáros csak akkor hajthat be ezekre a szakaszokra, ha azt kiegészítő tábla jelzi. Ilyen például a Vörösmarty utca egyirányú szakasza. Ezeken a területeken azonban a kerékpárosoknak szigorúan az úttest jobb oldalán kell közlekedniük.
A Jókai utca felújítását követően néhányan kritikát fogalmaztak meg a városban addig ismeretlen, nyitott kerékpársávval kapcsolatban. Megnéztük hát azt is, hogy mi a helyzet a Jókai utcán. – A nyitott kerékpársáv az úttest kerékpárosok közlekedésére szolgáló sávja, melyet az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt ábrázoló burkolati jel is jelez. Sok kritika fogalmazódott meg azzal kapcsolatban, hogy szűk ez a forgalmi sáv, de a KRESZ ebben az esetben is egyértelműen fogalmaz. A nyitott kerékpársávot – amennyiben az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás melletti elhaladása szükségessé teszi – más járművek is igénybe vehetik, természetesen az irányváltásra vonatkozó szabályok megtartása mellett. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani – magyarázta Derczó Zoltán, aki azt is elmondta, komolyabb balesetről ezen a szakaszon nincs tudomása.
Végül nézzük a Veszprémi utat, ahol az egyik forgalmas üzlet behajtója keresztezi a járdát és a kerékpárutat. Az erre kerékpározók közül sokan tudnának hajmeresztő esetekről beszámolni, de mit gondol erről a közlekedésrendészeti osztályvezető? – A KRESZ ebben az esetben is egyértelműen meghatározza, hogy kinek van elsőbbsége. A parkolóba behajtó és onnan kihajtó autósoknak egyaránt elsőbbséget kell adniuk a kerékpárúton közlekedőknek és a gyalogosoknak. A parkolóból kifelé haladókat erre tábla is figyelmezteti. Sajnos azt kell mondani, hogy itt veszélyes helyzetek alakulhatnak ki, ezért fokozott óvatossággal, nagyobb körültekintéssel kell közlekedni. Sajnos nem egyszer helyszíneltünk már itt mind gyalogos, mind kerékpáros elütése miatt.
Derczó Zoltán összegzésként úgy fogalmazott, a kerékpárutakat és a kerékpársávot jól használják a kerékpárosok, bár néha előfordulnak bizonytalanságok. A kerékpáros közlekedés esetében is elmondható, hogy kellő körültekintéssel, a szabályok betartásával biztonságosan lehet közlekedni Pápán.