Szociális segítők az iskolákban, óvodákban
A szociális munka napja alkalmából indított sorozatunkban a város szociális ellátórendszerét mutatjuk be. Pápa Város Önkormányzatának Egyesített Szociális Intézménye tevékenységei közül ezúttal az iskolai szociális munkáról kérdeztük Szalainé Tihanyi Andreát, az ESZI intézményvezetőjét.
– Az ellátások közül talán a legfiatalabb az iskolai szociális munka. Mit takar ez a tevékenység pontosan?
– Pápa Város Önkormányzatának Egyesített Szociális Intézménye, azon belül a Család- és Gyermekjóléti Központ óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység ellátására kötelezett. Az óvodai és iskolai szociális segítés ágazatközi szinten biztosít szolgáltatást a nevelési intézményekben a gyermekjóléti ellátórendszeren keresztül. Elsődlegesen a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésével, szociális és kommunikációs készségek fejlesztésével, egészségfejlesztésben való közreműködéssel, prevencióval foglalkozik a gyermekvédelmi rendszer aktív résztvevőjeként. A szolgáltatás magas színvonalú megvalósulása érdekében 2020 áprilisától teljesen biztosítottá váltak a személyi és tárgyi feltételek 8 fő felsőfokú szociális szakképzettséggel rendelkező szociális segítő foglalkoztatásával.
– Az új szolgáltatás beindítása mennyiben jelentett kihívást az intézmény számára?
– Ezen legújabb szolgáltatásunk beindításánál az oktatás és szociális terület ágazatközi együttműködése terén ki kell tapasztalnunk az igényeket és valós szükségleteket, így a szociális segítőink most még intézményenként eltérő intenzitásban tudják a tevékenységet végezni. Ezt nagyban meghatározza az óvodák, iskolák részéről tapasztalható nyitottság és együttműködési készség mértéke. Sok helyen szerencsére már kialakult a bizalmi kapcsolat, így szinte már úgy tudjuk nyújtani a szolgáltatást, mintha a kollégánk több éve a nevelő- vagy tantestület tagja lenne. Azt tapasztaljuk, hogy ezen új szolgáltatásunkra igény mutatkozik, ám a kompetenciahatárok azért még sokszor pontosítást igényelnek.
Nehézség adódik még a Pápai járás területi adottságaiból is, hiszen sok település van, melyek eléggé elszórtan helyezkednek el nagy távolságban, így a helyszíni munkavégzés megszervezése kezdetben elég nagy logisztikát igényelt annak érdekében, hogy teljesíteni tudjuk mind a 74 intézményben a heti, illetve kétheti látogatásokat.
Azt is el kell mondanom ezzel kapcsolatban, hogy a szolgáltatás minden tekintetben teljes körűvé válása hosszabb időt vesz igénybe és köznevelési intézményenként eltérő ütemben valósul meg az óvodák és iskolák együttműködési szándékától, szolgáltatásra való nyitottságától függően.