Télre készülve
Egyes időjárási előrejelzések szerint idén kemény telünk lesz, de akár beválik ez a jóslat, akár nem, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-én átállt a téli üzemmódra. Ez azt jelenti, hogy országosan a 19 megyei igazgatóságon, 94 mérnökségen és a központi irányításban is 0-24 órás szolgálatra váltottak a szakemberek.
A Pápa környéki utakon folyamatosan építik ki a hófogó rácsokat és a hófogó netlon hálókat, ennek kapcsán kérdeztük Sindler Pétert arról, hogy milyen eszközparkkal és anyagokkal készülnek a télre. A mérnökségvezetőtől megtudtuk, összesen 363 km úthálózatot és 2,5 km kerékpárút-hálózatot kezel a pápai mérnökség, ekkora területen kell biztosítaniuk a hóeltakarítást és a síkosságmentesítést.
Elmondta, 7470 méter hosszan helyeznek ki hófogó rácsokat, illetve hófogó netlon hálókat a hófúvással veszélyeztetett szakaszokon, ezt a munkát folyamatosan végzik. A téli időszakban összesen 4 saját Mercedes – sószórásra és ekézésre is alkalmas – kombinált gép, 1 ekével ellátott Unimog, 1 traktor és 1 állandó bérelt kombinált gép áll rendelkezésükre. Ezen felül szükség esetén a saját gépparkjukból bevethető még 2 hómaró, 1 gréder és 3 rakodógép is. A pápai mérnökség mezőgazdasági vállalkozókkal is szerződött, így szükség esetén további 10 ekével felszerelt traktor, 8 rakodógép és 2 dózer is közreműködik az utak járhatóságának biztosításához. A síkosságmentesítéshez 1100 tonna sót és 20000 liter sóoldatot már betároltak, és mindkét anyag beszerzésére előszerződéssel rendelkeznek, így fogyásuk esetén a pótlás folyamatos lesz – tájékoztatott a mérnökségvezető.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. központi tájékoztatása szerint országosan mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelősek, a jogszabályi előírásoknak megfelelően november 10-től kezdődően az ország teljes területén téli üzemmódra váltottak. A következő hónapokban mintegy négyezren dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban a szükséges téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján. A társaság a 2020-2021-es téli szezonban az országos közúthálózaton összesen több mint 1100 munkagépet – nehézgépjárműveket, rakodógépeket, hómarókat – mozgósíthat. Országosan összesen 174 ezer tonna útszóró só, több mint 2600 tonna kálcium-klorid granulátum, 2,3 millió liter kálcium-klorid oldat és közel 11000 tonna érdesítő anyag áll a szakemberek rendelkezésére kezdőkészleten, melyek pótlása keretszerződésekkel az egész téli időszakban biztosított. Ezenkívül azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, ott hófogórácsokat és hálókat helyeznek ki, ez összesen 494 kilométernyi útszakaszt érint.
A szakemberek arra kérik az autósokat, hogy nyári gumijukat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas, megfelelő minőségű és állapotú abroncsokra. Az őszi és téli hónapokban érdemes a közlekedőknek még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális forgalmi helyzetekről.