Küldj üzenetet

Amennyiben kérdése lenne hozzánk, küldje el nekünk!

Vagy keress információt oldalunkon:

Követés:
PÁPA - KÖZÉLET

Türrös sikerek a megyei történelemversenyen

Babos Petra | 2021.03.18.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ az idei évben is megszervezte a Savaria történelemversenyt. A megmérettetésen ebben a tanévben a Türr István Gimnázium két diákja, Érsek Alexandra 9. A és Kovács Bálint 9. Ny osztályos tanuló is részt vett. A megyei versenyről Alexandra első, míg Bálint a második helyezéssel jutott tovább az országos fordulóba, amelyet április 23-án szerveznek meg az online térben.

A verseny célja, hogy a tehetséges diákok számára lehetőséget biztosítson egyes történelmi korszakokban való elmélyülésre, a képességek újszerű fejlesztésére. Ezek közül is kiemelt szerepet szán a szervező a források használatának, a térben és időben való tájékozódás képességeinek, a kommunikációs képességek fejlesztésének, a problémamegoldó és kritikai gondolkodás kialakításának. A verseny különösen fontos feladatának tekinti a nemzeti és európai identitástudat elmélyítésének segítését.

Grőber Attila, a diákok felkészítője a Pápa és Vidéke kérdésére elmondta, mindkét diákkal évek óta együtt dolgozik.

– Bálint általános iskolás korában is versenyzett, s szép eredményekkel büszkélkedhetett. A fiatalember jelenleg a nyelvi előkészítő osztály kilencedikes tanulója. Ebben a tanévben neki nincs is történelemórája, ő saját tehetségéből, ambíciójából és lelkesedéséből készült a versenyre. Alexandrával már két éve dolgozok együtt. Amíg járhattunk iskolába, minden héten volt felkészítő óra, az online térben pedig kis csoportban minden másnap tartottam órát – mondta Grőber Attila, aki hozzáfűzte, a tavalyi országos versenyen is képviselte az iskolát egy diák, ő Dombos Bence 10. évfolyamos tanuló, aki országos tizedik helyezést ért el.

– Úgy gondolom, a tehetséggondozás nem azt jelenti, hogy a diákokat versenyen indítjuk. A tehetséggondozás előre megtervezett egyéni fejlesztésből és rendkívül sok önálló munkából, konzultációból áll. Nagyon büszke vagyok mindkettőjükre, sok sikert kívánok nekik az országos versenyre – tette hozzá a diákok felkészítője.

Érsek Alexandra a verseny kapcsán kérdésünkre elmondta, a feladatsor elején egyszerűbb, kevesebb időt igénylő feladatok voltak, mint például keresztrejtvény, majd ezeket követték az elgondolkodtató, fejtörő feladványok. Ilyen volt például a forráselemzés és a térképes feladat. Az utolsó részben, az esszében össze kellett szedniük a gondolataikat és egységes, tematikus fogalmazást kellett írniuk.

– A történelmet apukám szerettette meg velem. Már kiskoromban is nagyon szerettünk térképeket böngészni és tanulmányozni. Ha időnk engedi, együtt nézünk a tévében történelem témájú filmeket és sorozatokat. Mindig is érdekelt, hogyan fejlődött a világ az őskortól kezdve a 21. századig. Amikor 7. osztályos koromban lehetőségem volt részt venni a Savaria történelemversenyen, akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni e tantárggyal. A verseny során bejutottam az országos döntőbe, amire nagyon büszke vagyok. Ezenkívül 8. és 9. osztályos koromban is megmérettem magam. Megyei eredményemnek köszönhetően idén ismét versenybe szállhatok az országos döntőben – tudtuk meg a diáklánytól, aki elárulta, az idő sürgeti, így miután megtudta a megyei forduló eredményét, egyből elkezdett az országosra készülni. Elsősorban a tankönyvet és az atlaszt használja a felkészülésben, emellett pedig utánanéz a témáknak az interneten is, tudása bővítése és szilárdítása érdekében. A felkészülését nagyban segítik Grőber Attila  órái is, amelyeken rengeteget gyakorolnak és fejlesztik tudásukat.

Kovács Bálint harmadik éve vesz részt ezen a versenyen, azonban most jutott először az országos fordulóba.

– A megyei versenyre viszonylag nagy mennyiségű anyagot kellett átnézni, megtanulni. Ez a tankönyvi anyag, illetve különböző órai jegyzetek megtanulásával, kötelező olvasmányok elolvasásával, illetve a jegyzeten kívüli tanári segítségekkel történt. Ezt követően próbafeladatsorokat töltöttünk ki. Az országos fordulóban csak szóbeli felelet lesz, így a már megtanult ismeretek alapján próbafeleletekkel készülünk a versenyre – emelte ki a diák, akinek a kedvenc korszaka a II. világháború utáni történelem, illetve a rendszerváltás utáni Magyarország történései. És hogy miért szereti a történelmet? Arra így felelt:

– Azért szeretem a történelmet, mert a múlt eseményei, háborúi, felfedezései által egyszerűbben értelmezhetőek a jelen történései, az ezekből levont következtetések alkalmazásával, értelmezésével egyszerűbb az élet. Éppen ezért fontos mindenki számára a történelem ismerete – zárta gondolatait.





Keresés tartalmaink között

Kérjük adja meg a keresett kifejezés az alábbi mezőben: