Újra akcióban az internetes csalók – Ne dőljenek be!
November 2-án egy férfi arról értesítette a pápai rendőröket, hogy az egyik bank nevében telefonhívást kapott, majd miután közölte a hívóval, hogy ő egy másik banknál rendelkezik számlával, a magát ügyintézőnek kiadó személy elköszönt tőle. Hamarosan egy, a saját bankja ügyintézőjeként bemutatkozó nő is felhívta, aki azt állította, hogy a férfi bankszámláján egy gyanúsnak tűnő utalás van függőben, amelynek törlése érdekében szükség van a sértett bankkártyájának számára, lejárati idejére és biztonsági kódjára.
A férfi gyanútlanul megadta a kért adatokat, majd jóváhagyott egy tranzakciót is, amelynek segítségével közel háromszázezer forinttal károsították meg a csalók.
Ezt követően a sértett felhívta azt a telefonszámot, amelyről az utóbbi hívást kapta, ám azon már valóban a bank ügyintézője jelentkezett be, aki elmondta, hogy az adott számról a bank kimenő hívásokat nem indít, csak bejövőket fogad. A károsult kálváriája azonban aznap még nem ért véget, ugyanis egy férfi később azzal hívta fel, hogy feljelentést tesz ellene, mert a telefonszámáról indított hívással próbáltak meg tőle pénzt kicsalni.
A hasonló bűncselekmények megelőzése érdekében a rendőrség az alábbiakra hívja fel a figyelmet:
- Bankkártyája számát, lejárati idejét és biztonsági kódját csak abban az esetben adja meg, ha megbízható banki oldalon vagy fizetési közvetítő oldalán kíván bankkártyás fizetést indítani. Telefonon, e-mailben vagy sms-ben ezeket az adatokat soha ne adja ki még magát banki ügyintézőnek kiadó személynek sem!
- Tranzakciót csak akkor hagyjon jóvá, ha saját maga és saját elhatározásából indította. Ismeretlen személy kérésére ne indítson és ne hagyjon jóvá tranzakciót, valamint semmiféle programot ne töltsön le idegenek kérésre a telefonjára vagy a számítógépére!
A fenti eset is mutatja, hogy nem elegendő a hívó telefonszámának leellenőrzése, hiszen a csalók bankok és magánszemélyek telefonszámával visszaélve is tudnak hívásokat indítani. Célszerűbb a magát banki ügyintézőnek kiadó személytől egy korábbi tranzakciónkra rákérdezni, ugyanis, ha ő valóban a bank munkatársa, akkor látva az adatsort, tud erre a kérdésünkre válaszolni, a csaló viszont nem.
Amennyiben mégis bűncselekmény áldozata lett, haladéktalanul értesítse a rendőrséget vagy tegyen bejelentést a 112-es ingyenes segélyhívó számon!
Fotó: Pixabay