Kerékpárutak, sétányok az Erzsébet ligetben
A kerékpárutak 40, a sétányok 80 százalékának elkészült már a nyomvonala, szegélye és alépítménye az Erzsébet ligetben. A város második legnagyobb közparkja a Zöld város I. projekt keretében újul meg, párhuzamosan a Várkerttel.
A munkálatok múlt év novemberében indultak, a kivitelező akkor kezdte meg a park érintett területén a humusz leszedését és az új utak, sétányok nyomvonalának kialakítását. Az Erzsébet ligetben 1550 méter hosszan épülnek gyalogutak, megerősítve a korábbi közlekedési kapcsolatokat, hiszen a Török Bálint utcai bejárattól a Liget köz, a Hunyadi utca és a színházépület felé is vezet majd sétány, a park közepén kialakítandó rózsakert körül pedig sétaútvonalakat építenek. Ezek nagy részén már a szegélyezés és a murvaalap megépítése is megtörtént, kisebb szakaszon pedig előkészítés alatt állnak a sétányok. Van, ahol még az aszfaltos burkolat is fellelhető, ezeket akkor bontják el, ha az új nyomvonalak már járhatók lesznek. A gyalogutak többségében a régiek helyén épülnek, ám nyomvonalukat több helyen korrigálták, ívekkel tették változatosabbá. Vörös Lászlótól, a kivitelező cég vezérigazgatójától megtudtuk, két rövid szakaszon az alépítményre már rádolgozták a végső zúzottkő burkolatot, most azt tesztelik, hogy a különböző szemcseszerkezetű zúzalék hogyan viselkedik járófelületként.
Az Erzsébet ligetben 625 méter hosszúságban, két irányú közlekedésre alkalmas kerékpárutak is épülnek. A Várkertből a Szent István út alatti – korábban megépített átjárón – közvetlenül átjuthatnak a biciklisek a ligetbe, onnan pedig a Liget köz és a Hunyadi utca irányába haladhatnak majd tovább. A kerékpárút betonszegéllyel határolt, aszfalt burkolatú lesz, hiszen ez ad megfelelő felületet a biztonságos közlekedéshez.
– A Várkert és az Erzsébet liget is nagyon fontos a közlekedési kapcsolatok szempontjából, ez a két terület azonban eddig egymástól szeparáltan működött, annak ellenére, hogy a két park összekötésének elmélete régen felvetődött – magyarázta dr. Áldozó Tamás polgármester. Felidézte, néhány évvel ezelőtt, amikor egy vis major eset miatt fel kellett újítani a Szent István úti hidat, az átkötést kialakították az út alatt, pedig akkor még nem tudták, hogy sikeresen pályázik a város a zöldfelületek megújítására.
– Mint azóta kiderült a hosszú távú gondolkodás és előrelátás meghozta gyümölcsét, hiszen a Zöld város I. pályázattal ezt a közlekedési kapcsolatot ki tudjuk alakítani – jegyezte meg, kiemelve, ez közlekedésbiztonsági szempontból is nagyon sokat jelent, hiszen most az Ady sétány irányából a Várkertig lehet közlekedni, az átvezetés és az új kerékpárutak azonban biztosítják, hogy a Liget közig és a Hunyadi utcáig is el lehessen jutni kerékpárúton. Ez azt is jelenti, ha a Kékfestő Múzeumon való áthaladás is megoldódik, akkor Tapolcafőtől a húsgyárig folyamatosan kerékpárúton lehet majd haladni.
A kerékpárút a Várkert egy részén és az Erzsébet liget Tízes malom melletti szakaszán az újonnan épülő csapadékvíz-csatorna fölött készül, itt a csatornaépítési munkálatok csaknem teljesen befejeződtek már. Az újonnan épült csatornákat összekötik a meglévő rendszerrel, így ez a zárt elvezető juttatja el az összegyűlt vizeket a piac és a Tapolca sétány környékéről és vezeti tovább a Bakonyér irányába – mondta el Vörös László.
Az Erzsébet liget projektben érintett 36 ezer négyzetméteres területének szinte egészén folyik a munkavégzés, a park munkaterületnek számít, így az arra közlekedőktől fokozott óvatosságot kérnek az építők.